Supervrijdag voor Het Kasteel!!!!

Vrijdagavond 12 april 2024 werd een geweldige voorjaarsavond voor de schakers van Het Kasteel!!!! Terwijl het op de wekelijkse clubavond heel rustig was vonden de belangrijkste gevechten op de 64 schaakvelden in de SOS- avondcompetitie elders plaats.

Het Kasteel 1 had een dag eerder al in Arnhem overtuigend afgerekend met ASV. Het werd een royale 2-6 overwinning, waarmee het team van teamleider en penningmeester Bram Rutten op de drempel van het kampioenschap stond. Op 12 april speelden de concurrenten PION en SMB in Groesbeek tegen elkaar. Als PION niet zou winnen zouden we voor het ingaan van de gezamenlijke slotronde de titel al binnen kunnen halen.

En ja hoor!!!!! SMB, met onder andere oud- Kasteelheer Jelle van Deemen in de gelederen, won met 3-5 !!!! Het kampioenschap was binnen en komend seizoen mogen we het op het hoogste niveau, de Hoofdklasse, gaan proberen !!!!

Het Kasteel 2 (SOS) moest op vrijdag de 12e ook al naar Arnhem. De gezamenlijke slotronde werd georganiseerd door de Arnhemse Schaakacademie, en afgewerkt op hun thuisbasis: het Olympuscollege.

Deze teamleider wist van tevoren dat het spannend zou worden. We gingen gelijk aan kop met Tornado uit Druten en Wageningen 3. Het laatstgenoemde team was ook nog eens onze tegenstander, terwijl Tornado tegen Wageningen 2 moest spelen.

Onze belangrijkste opgave was gewoon: winnen !!!! Dan was Wageningen 3 uitgeschakeld, en hadden we alleen Tornado nog over als concurrent. We gingen voortvarend van start, en heel geconcentreerd spelend werd een 4-2 overwinning behaald!!!!

Vervolgens was het afwachten wat Tornado zou doen. Tot onze schrik werd het uiteindelijk een 3,5- 2,5 overwinning voor hen. Tornado en Het Kasteel 2 eindigden daarmee allebei op 10 punten, maar de titel ging naar Druten. Een bordpunt meer had onze concurrent uiteindelijk.

Toch liep ook dit verhaal goed af!!!!! Uit de vijf 3e klassen promoveren namelijk de 4 beste nummers 2 ook naar de 2e klasse. En daar horen wij zeker bij!!!!!

Daarmee mag het seizoen 2023-2024 al met al wel als bijzonder geslaagd beschouwd worden, met een kampioenschap voor ons tweede KNSB- team en eerste SOS-team, en promotie voor Kasteel SOS2 !!!!

Ten slotte nog een bijzondere vermelding voor onze Albert Verhaaren. Hij kreeg voor aanvang van de slotronde al een prijs van de organisatie. Albert scoorde namelijk een onwaarschijnlijk goed resultaat met een score van 100%. ( Op dat moment 6 uit 6). Hij won ook gisteravond, en daarmee alle zeven wedstrijden voor Het Kasteel SOS2.