Het Kasteel 2 (KNSB) kampioen !!!!!

Foto: Ben van Cuyk

Wat in het eerste seizoen van het bestaan nog net niet lukte kregen we deze jaargang wel voor elkaar: Het Kasteel 2 behaalde de titel in de landelijke zesde klasse van de KNSB. Promotie naar de vijfde klasse werd daardoor een feit.

Vorig seizoen kwam het team onder de bezielende leiding van Kosse Stegman net een half puntje tekort. Ook deze keer was het kiele kiele !!! In de laatste speelronde thuis tegen het talentvolle jeugdteam van SMB. Met de wetenschap vooraf dat we zowel in match- als bordpunten precies gelijk stonden.

In de ochtend voorafgaand aan de wedstrijd was er al druk app-verkeer in de groepsapp. Siebe Rossen was door griep getroffen en moest alsnog afhaken. Uiteindelijk werd Albert Verhaaren bereikt en die was bereid om in te vallen. Albert staat niet op de foto hierboven omdat hij eerder weg moest.

Aanvankelijk leken we een droomstart te maken. Zelf won ik al vrij snel en ook invaller Albert bleek te sterk voor zijn tegenstander. Henk van den Berg deelde het punt met SMB-er Teun Cloosterman.

Toen vervolgens Kosse ook de winst binnenhaalde stonden we riant voor. 3,5 punt en nog 1 punt nodig voor de zege en het kampioenschap.

Vervolgens dreigde er toch nog onheil!!! Onze toppers aan de hoogste twee borden hadden gecompliceerde stellingen op het bord gekregen. En ze hadden veel tijd nodig om overeind te blijven. Te veel tijd zelfs!!!! Simon ging door de klok tegen Stijn Verbruggen. En hetzelfde gebeurde met Joey tegen de Nederlands kampioen onderwaterschaken Josephine Damen.

Tussenstand daarmee 3,5- 2,5 en alleen Leo en Niels nog in de strijd. Beiden stonden er niet geweldig voor. En dat met de wetenschap dat een 4-4 gelijkspel voor ons fataal zou zijn. In dat geval zou mijn overwinning aan het laagste bord niet meer meetellen voor de eindstand.

Gelukkig wist Niels zich geweldig onder de druk van zijn tegenstander uit te spelen. Het kampioenschap was daarmee een feit. Waarna Leo al snel remise overeen kon komen met zijn Nijmeegse opponent.

Daarna bleef het nog lang gezellig in wijkcentrum Wijchen Zuid. Chinees restaurant Asia bezorgde daar een voortreffelijke maaltijd, die samen met ons eerste team en enkele anderen werd genuttigd. Met dank aan fotograaf Ben en barkeeper Bart!!!!

Ons eerste team speelde zich trouwens veilig dankzij een overtuigende 6,5- 1,5 overwinning tegen Zuidlimburg. Voor nadere uitslagendetails van onze beide KNSB-teams klik op de button “Externe competitie” op deze website.