Schakers Het Kasteel moeten stapje terug doen

Het zag er lang naar uit dat de schaakvereniging Het Kasteel zich na het kampioenschap van vorig jaar zou kunnen handhaven in de landelijke derde klasse. Maar in de slotronde van de competitie ging het toch nog mis. Tegen het Nijmeegse UVS werd een 3-5 nederlaag geleden. Omdat de concurrentie wel wist te winnen mag het vlaggenschip van de Wijchenaren het volgend seizoen weer gaan proberen in de vierde klasse.

Het werd een spannende strijd in wijkcentrum Wijchen Zuid. Zeker ook omdat UVS de punten ook nodig had om niet te degraderen. Als eerste moest kopman Maarten Rossen zijn koning omleggen tegen Nijmegenaar Robbie Manders. Vervolgens wist Willem van Berkel wel te winnen van oud- Kasteelschaker Hans Quint. Kaz Haans, dit seizoen tot nu toe nog ongeslagen, moest echter juist in deze wedstrijd zijn eerste nederlaag noteren. Vervolgens kwamen zowel Henk van Kortenhof als Henk Massink niet verder dan een puntendeling.

Daarmee was een tussenstand van 2-3 in het voordeel van UVS op het denkbeeldige scoringbord gekomen. Toen vervolgens Twan Rutjes het ook niet bleek te kunnen bolwerken tegen UVS-er Ruud van der Spoel was alleen een gelijkspel nog haalbaar.

Bram Rutten moest vervolgens alle zeilen bijzetten tegen de op papier sterkste tegenstander, Diderick Holtland. Voor hem zat er ook niet meer in dan een remise. Als laatste was Simon van Dijk nog in de weer. Omdat de nederlaag op dat moment al vaststond was de puntendeling die hij wist te bereiken tegen Wouter Dinjens wel knap, maar niet echt meer van belang.

Daarmee eindigde Het Kasteel uiteindelijk op de voorlaatste plaats, en mogen de Wijchenaren komend seizoen in de vierde klasse opnieuw proberen om het verloren terrein te heroveren.